WAAROM MUDI?
Pesten door leeftijdsgenoten is een wijdverbreid probleem in veel gemeenschappen in Europa (Furniss, 2000). Bovendien wordt één op de drie kinderen in Europa regelmatig gepest (Piskin, 2010). Geen enkele leerling zou zich zorgen moeten maken dat hij of zij op weg naar school wordt lastiggevallen of vernederd en geen enkele ouder zou zich zorgen moeten maken dat zijn of haar kind iets overkomt (Olweus, 1997). Omdat de behoefte om veilig te zijn in relaties een fundamenteel mensenrecht is en elke jongere het recht heeft om beschermd en gered te worden tegen pesten (Craig, 2007).
In deze context, wanneer niet wordt voldaan aan de psychologische basisbehoeften (emotionele toegankelijkheid) van adolescenten die vatbaar zijn voor pesten, neigen deze adolescenten naar verschillende agressieve gedragingen (Deci, 2000). Een van de verantwoordelijkheden van het gezin voor een opgroeiend kind is om in te spelen op de behoeften van het kind in elke ontwikkelingsfase (Walczak, 2004). Daarom is emotionele toegankelijkheid voor ouders belangrijk. Studies hebben aangetoond dat kinderen die geen emotionele toegankelijkheid hebben, vatbaar zijn voor pesten door leeftijdsgenoten en hun leeftijdsgenoten geweld aandoen (Onde 2018).
In de context van de verkregen gegevens zijn serieuze strategische planning en teamwerk nodig om een gezond schoolklimaat te creëren. Leerkrachten en ouders moeten actieve verantwoordelijkheid nemen om deze negatieve perceptie in onderwijsomgevingen te doorbreken en het bijbehorende sociale beleid te veranderen.
In deze context zijn de belangrijkste redenen waarom MUDI nodig is het nationale beleid, het EU-beleid en het gebrek aan multidisciplinaire studies (psychologie, onderwijs, opvoeding van ouders). Om deze redenen is er behoefte aan een uitgebreid onderwijsprogramma dat het probleem bij de wortel aanpakt. Daarom wordt het MUDI-project gecoördineerd door Italië (IISELP: Istituto di Istruzione Superiore Einstein De Lorenzo Potenza) in samenwerking met 2 NGO's (Nederland, Frankrijk) 1 universiteit (Roemenië) en 4 scholen (Turkije, Noord-Macedonië, Turkije, Polen).
Vertaling - door Yasemin TUR.
Comments
Post a Comment